Antal hop til URL

Det er ikke ligegyldigt, hvordan du formaterer dit indhold og hvordan du opsætter dit websites struktur – hverken visuelt eller på strukturelt-niveau. Vidste du, at jo flere kliks det kræver at nå en side på dit website, desto mindre vigtig må den være? Det er ren logik, men det er ikke alle, der er klar over det.

Tab af linkværdi

Logikken er, at du altid som webmaster vil vise dine brugere det vigtigste først. Jo længere væk du har begravet noget indhold, desto mere besværligt er det at grave frem, jo mindre vigtigt må det derfor være.

Det er et gammelt designprincip, men det er noget Google har taget til sig, og de bruger det blandt andet til at forstå vigtigheden af dine sider. De bruger det også i forhold til kanalisering af den interne værdi.

Det du linker mest til og fra de mest prominente positioner, er de sider du selv favoriserer i Googles øjne. Du er som webmasteren, den der bedst ved, hvad din målgruppe ønsker at se. Det er i hvert fald Googles forventning til dig som webmaster.

Du skal fremhæve dine vigtige sider

Links til vigtige sider, viser man derfor der, hvor brugerne ser linket og der hvor der er størst chance for, at de opdager det. De vigtigste sider på ens website, vil derfor typisk være at finde i en menustruktur, i hovedmenunavigationselementet eller andre strategisk vigtige og meget synlige placeringer.

Det bør aldrig kræve mere end tre kliks for en bruger at nå en vigtig side
En vigtig side bør aldrig være længere end tre kliks væk fra forsiden. Generelt set er det min anbefaling, at man prøver at sørge for, at ingen adresser kræver mere end 5 kliks.

Udgangspunktet er altid forsiden, når man tæller dybde på et website. Det er her klart de fleste besøgende lander. Det er derfor indgangspunktet for hele websitet som helhed. Det er samtidig her, de fleste af websites indgående links vil pege ind.

Overvej derfor også om du har vigtige sider, der ligger dybt i hierarkiet. Det er nemlig nemt at sænke antallet af hops til en artikel eller en side. Det er blot at oprette et link fra forsiden eller en underside, der har links fra forsiden, så er du på to hop, hvorimod et forsidelink vil give et enkelt hop og derfor kanalisere endnu mere værdi.

For det er det her med linkværdien, der betyder noget. Mængden af linkværdi der overføres, sænkes nemlig, for hvert hop, forsiden vil som udgangspunkt altid være den stærkeste side og den der primært står for at kanalisere linkværdi videre ned igennem hierarkiet.

Det er derfor, det er så vigtigt at holde kritiske sider tæt på roden af websitet, og så er det samtidig vigtigt af brugermæssige hensyn.

Tilføj links nærmere websitets rod

Hvis vigtige sider skal prioriteres, skal der linkes til disse sider, højt oppe i hierakiet. Tilføj links fra sider, der er tæt på forsiden, eksempelvis i en hovedkategori, for at sænke antallet af kliks, det tager, at nå en given side.

Lad Linkdoktoren holde styr på dine sider med for mange hops

Du modtager hver måned et bilag, med alle de sider, som kræver 3 klik med musen eller mere at navigere til. Herefter er det blot at tilføje links tættere på roden, til disse sider, for at optimere tildelingen af linkværdi.

Med denne service får du

  • En månedlig rapport over sider der kræver 3 eller flere kliks at nå frem til. Klik her, for at gå til bestilling
Klik her for at bestille abonnement

Bestil abonnement

Vil du aldrig mere glip af vigtig linkjuice?

Her er hvad du får med i løsningen:

Rapporten leveres én gang månedligt – første gang inden for 2 hverdage fra din bestilling.

For kunLINKDOKTOREN YDELSER

DKK 169

månedligt Anbefalinger
Nye links
Liste over mistede links
Udgående fejl-links
Nye konkurrent-links
Interne fejl-links
Indgående fejlside-links
Redirect-chains og loops
Antal hop til URLs
Antal interne links til sider

Bestil abonnement